Het kiezen van een geschikte auto verzekering

Auto verzekering

Een auto verzekering is geen keuze maar een wettelijke plicht, als je althans met je auto op de openbare weg komt. Die verplichting geldt niet alleen in Nederland, maar in alle landen die aangesloten zijn bij de EU. Het is verstandig om je auto ook daadwerkelijk te verzekeren. Op het moment dat je aangehouden wordt en het blijkt dat de auto niet verzekerd is, dan wacht je namelijk een flinke boete. De verzekeringsplicht geldt ook als de auto op de openbare weg geparkeerd staat en niet gebruikt of onbruikbaar is. 

Welke auto verzekering kies jij?

Als je de auto wilt verzekeren dan heb je de keuze uit drie verzekeringen plus nog een aantal aanvullende verzekeringen. De goedkoopste basisverzekering is de verplichte WA-verzekering WA staat in dit geval voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Het is de goedkoopste verzekering en de verzekering met de minste dekking. In dit geval gaat het om een auto verzekering die alleen de schade die je auto maakt aan iemand anders, een andere auto of de bezittingen van iemand. Je eigen schade wordt dus buiten beschouwing gelaten. Dat moet je zelf weer in orde laten maken zonder bijdrage van de verzekering.

Een al iets uitgebreidere verzekering is de beperkt cascoverzekering. In dit geval is uiteraard de schade aan de tegenpartij ook verzekerd maar ben je ook met de eigen auto voor zaken als brand en diefstal gedekt. De meest uitgebreide verzekering is de volledig cascoverzekering, vaker de allriskverzekering genoemd. Nu is in het geval van een aanrijding ook de eigen schade vergoed. Van deze drie auto verzekeringen is dit de duurste. Logisch, het geeft je ook de meeste dekking.

Diverse aanbieders

Jonge auto’s worden vaak allrisk verzekerd, de oudere vierwielers doen het met een WA-verzekering

Doorgaans worden nieuwe auto’s tot een periode (lees: leeftijd) tussen de drie en vijf jaar allrisk verzekerd. De oudere auto’s doen het in de meeste gevallen met een WA-verzekering. Wat je precies aan premie moet betalen verschilt nogal. Dat ligt aan verschillende zaken en ook aan de verzekeraar die je kiest. Het gewicht van je vierwieler speelt een rol. Hoe meer kilo’s, hoe hoger de premie. Door de massa gaat de verzekeraar er van uit dat de zware auto ook zwaardere schade kan veroorzaken. Verder is de woonplaats relevant in de wetenschap dat het op het platteland minder druk is en de kans op ongelukken dus kleiner. Zeker de leeftijd speelt een voorname rol bij de prijs die je betaalt voor een auto verzekering. Hoe jonger je bent en hoe korter in het bezit van een rijbewijs, hoe duurder de premie. In de praktijk zie je vaak dat beginnend bestuurders een auto kopen en dat die auto vervolgens in de verzekering van een van de ouders wordt gedaan. De volledige premie is voor jongeren soms een obstakel om een auto te kopen. 

Bonus-malussysteem opvolger van de no-claim regeling van de auto verzekering

Bij de totstandkoming van de prijs speelt ook de bonus-malusregeling een rol. Bonus-malus is de opvolger van het systeem dat luisterde naar de naam no-claim. De bonus-malus regeling is een heel logische regeling; rijd je zonder schade dan word je beloond, heb je wel schade opgelopen dan krijg je straf. De beloning is in dit geval een premieverlaging, de straf een verhoging van de premie. Per schadevrij jaar klim je een trede op de ladder, heb je wel schade dan ga je meteen een aantal tredes onderuit en moet jij je maar weer naar boven zien te klimmen. Daar waar een jaar nodig is om een trede hoger op de ladder te komen, blijkt een schade in de praktijk al voldoende om een positie of vier, vijf te dalen. Vaak wordt een begin positie ingenomen die staat op plus 25 procent. 

De verschillen per verzekeraar zijn soms groot

Bijzonder aan de auto verzekering is dat er nogal wat verschillen bestaan tussen de verzekeringen en de verzekeraars. Zo kan het zomaar gebeuren dat je bij de ene verzekeraar in het geval van een allriskverzekering de nieuwwaarde van de auto uitbetaalt, terwijl een andere verzekeraar je slechts de nieuwwaarde uit wil keren. Dat betekent dus dat het bij het sluiten van een auto verzekering zaak is altijd de polisvoorwaarden goed door te nemen. Daar zie je precies wat wel en niet gedekt wordt. De polisvoorwaarden zijn allesbepalend. Daarom ook kunnen de verschillende vergelijkingssites best wel eens wat misleidend zijn. De verzekeraar met de laagste premie wordt alom bejubeld en staat bovenaan. Maar wat biedt de verzekeraar dan met de verzekering? Wat zijn de polisvoorwaarden? Soms kan een goedkope verzekering nog aan de dure kan zijn als gekeken wordt naar wat er daadwerkelijk geboden wordt. Ga dus niet altijd alleen maar uit van de prijs als referentiekader als je een autoverzekering af wilt sluiten. Goedkoop kan soms echt duurkoop blijken. Dan liever maar een paar euro extra investeren in een verzekering die meer dekking biedt.

Premie

Laat jij je ook aanvullend verzekeren?

Je kunt prima uit de voeten met de drie basisverzekeringen. Je kunt echter ook besluiten je aanvullend te laten verzekeren. De bekendste aanvullende auto verzekeringen zijn wel de rechtsbijstandsverzekering, de schade inzittenden verzekering en de ongevallen inzittendenverzekering. Met een rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd van juridische ondersteuning als je in een conflict raakt naar aanleiding van een ongeval met de auto. En vergeet niet dat iets ogenschijnlijke simpels zomaar uit kan groeien tot een grote zaak. En dan is juridische bijstand onontbeerlijk. 

Heb jij geen auto maar een scooter? Vind hier je scooterverzekering!

Schadeloos bij schade naar aanleiding van een ongeval

De schade inzittenden verzekering stelt de inzittenden van een auto, dit is inclusief de bestuurder, schadeloos als er schade opgelopen wordt door een ongeval. Het is een vergoeding voor de materiële schade die geleden wordt of het kan gaan om een schadeloosstelling van nabestaanden in het geval er iemand bij dit ongeluk is komen te overlijden. Dan is er nog de ongevallen inzittenden verzekering. Dit is een eenmalig geldbedrag dat uitgekeerd wordt als een van de inzittenden komt te overlijden. Ook nu wordt de bestuurder gerekend tot de inzittenden. Er wordt ook uitgekeerd als er sprake is van blijvende invaliditeit. Wie er schuldig was aan het ongeval doet dan niet ter zake.