De follow up na een beursdeelname

Het bedrijfsleven bestaat rond het idee dat men voortdurend bezig moet zijn met het winnen van klanten, reclame en beurs deelname dus.

Beursbezoek als onderneming is nutteloos wanneer je niet van het begin af aan een duidelijk doel voor ogen hebt. Selecteer daarom het personeel voor je stand heel zorgvuldig, er moet eenzelfde soort doorsnee ontstaan als de verwachte bezoekers. Vergis je niet, ook op een hoog technische vakbeurs komen mensen die daar op het eerste gezicht niet thuishoren.
Houdt bij het selecteren van je beurs personeel ook rekening met niet direct technische mensen.

Selectie van het beurs personeel.

Daarom is training zo belangrijk. Het personeel dat op de beurs staat vormt het eerste contact met potentiële afnemers, en de eerste indruk is voor altijd.
Maak om te beginnen een gastenboek en zorg ervoor dat alle contacten, hoe vluchtig ook, hun naam en adres, met telefoonnummer en internet contact, achterlaat.

Zorg ervoor dat je personeel goed Nederlands spreek, en dat ook andere talen vertegenwoordigd zijn. Het personeel moet ook over voldoende vakkennis kunnen beschikken. Dat wil niet zeggen dat er alleen maar specialisten op de beurs mogen staan, de vakkennis moet aanwezig en bereikbaar zijn.

Training.

Bespreek van tevoren vooral de doelstellingen van het beursbezoek en zorg er voor dat het personeel klaar is om actief mensen aan te spreken. Dat kan het beste bereikt worden door trainingen in de vorm van korte rollenspellen. Probeer daarbij het hele personeelsbestand te betrekken als ‘bezoekers’. Daardoor krijgt het beurs personeel een beetje meer inzicht op de werkelijkheid van een beurs.

Het is de bedoeling zo veel mogelijk contacten te leggen met de beursbezoekers.
Maar we vergeten het belang van de nazorg. Wat die je als bedrijf met al die contacten? Ga je al die mensen aanspreken op hun bezoek of moet je selectief omgaan met contacten?

Beursbezoekers, vooral bezoekers aan een vakbeurs, gaan over het algemeen heel selectief te werk. Ze zijn geen boodschappen aan het doen, ook zij zij op de beurs om contacten te leggen, leveranciers te vinden. De mensen komen dus naar de stand van uw bedrijf omdat ze denken dat uw bedrijf hen iets te bieden heeft. Dat betekend dat alle contacten van een vakbeurs belangrijk zijn, het zijn allemaal potentiële klanten en afnemers.

Vakkundige training.

Het hele trainingsprogramma uit handen te geven aan een gespecialiseerd bedrijf is een van de mogelijkheden. Wanneer uw onderneming voldoende tijd heeft voor de voorbereiding is dat altijd de beste keuze.

Een dergelijk bedrijf heeft het inzicht en de ervaring, zowel met het beurs gebeuren als met trainingen van het personeel. Geen onzekere leraar maar een of meer ervaren personen kunnen uw beurs personeel beter voorbereiden dan u dat zelf zou kunnen.

Ook de planning voor de follow-up kunt u beter overlaten aan de specialisten. Maak gebruik van hun jarenlange ervaring, het is beter voor uw eigen onderneming. Beurstraining volgen?