Er komt vaak genoeg voor dat een bedrijf plotseling in een crisis belandt. Het is belangrijk om als bedrijf voorbereid te zijn op het onverwachtse en effectief te communiceren. Slechte communicatie tijdens een crisis kan een hoop kapot maken. Hoewel je niet weet wat eraan komt kan je wel processen voorbereiden en opzetten. Wij zullen je uitleggen wat crisiscommunicatie is en waarom het zo van belang is voor bedrijven.

Wat is crisiscommunicatie?

Crisiscommunicatie is het verzamelen, verwerken en verspreiden van belangrijke informatie om een crisissituatie aan te pakken. Hiervoor zijn verschillende technologieën, systemen en protocollen die het bedrijf kan gebruiken tijdens een dreigende situatie voor het bedrijf of zijn reputatie. Het is belangrijk dat je als bedrijf voorbereid bent op veel potentiele dreigingen. Hierbij kun je denken aan natuurrampen, cyberaanvallen, reputatiecrisis en nog veel meer. Het vooraf voorbereiden op een crisis zorgt ervoor dat de medewerkers in zo een situatie snel en efficiënt kunnen communiceren. Alleen zo kan je verdere escalatie voorkomen. Als je een goede aanpak hebt voor een crisis kan je hiermee de reputatie van het bedrijf redden en soms zelfs nog verbeteren.

Je kan ook je crisiscommunicatie uitbesteden aan een externe organisatie, zoals up-communicatie.nl. Zij regelen dan alles voor het bedrijf. Dit scheelt veel werk voor het bedrijf zelf. Bij een gespecialiseerde organisatie weet je zeker dat alles goed gedaan wordt door hun ervaring met zulke situaties. 

Het belang van crisiscommunicatie voor bedrijven

Veel bedrijven zullen denken dat zij het niet nodig hebben. Vaak wordt er gewacht met het opzetten van een crisiscommunicatie tot het te laat is. Zij denken dat het hun niet overkomt. Het belang van crisiscommunicatie wordt te vaak onderschat. Als bedrijf is het goed om te weten dat het altijd onverwachts komt. Met een crisiscommunicatie kan je dit voor zijn en zal de impact van een crisis minimaal zijn.