Contentstrategie opzetten, hoe doe je dat?

Het creëren van waardevolle content is makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste bedrijven weten hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn, maar hebben vaak geen duidelijk plan. Een contentstrategie is de sleutel om tijd en geld aan te besteden aan de juiste dingen. Het is niet alleen belangrijk om content te produceren, maar ook om deze te optimaliseren en promoten bij jouw doelgroep. In deze blogpost laten wij jou stap voor stap zien hoe jij jouw eigen contentstrategie kan opzetten.

  1. Kies jouw doelgroep en doelen

 Het bepalen van je doelgroep en doelen is de eerste stap in het creëren van een contentstrategie. Om te weten welke inhoud jouw doelgroep aantrekkelijk vindt, moet je weten wie jouw doelgroep is. Denk na over hun gedrag, interesses, demografie en uitdagingen. Wanneer je je doelgroep kent, kun je jouw inhoud ontwikkelen om hun problemen op te lossen. Daarnaast is het belangrijk om doelen voor je contentstrategie te bepalen, zoals leadgeneratie of merkbekendheid.

  1. Onderzoek naar onderwerpen en concurrenten

 Om de inhoud van jouw strategie te bepalen, moet je weten wat er op dit moment speelt. Onderzoek naar trends en de inhoud die door jouw concurrenten wordt gepubliceerd. Gebruik zoekwoorden recherche om te achterhalen waar jouw doelgroep naar zoekt en welke inhoud voor hen interessant is. Maak hiervoor gebruik van tools zoals Google Trends, SEMRush of MOZ. Vergeet niet om inhoud van hoge kwaliteit te produceren en deze te optimaliseren voor zoekmachines.

  1. Bepaal welke inhoud je gaat produceren

 Na het onderzoeken van trends en concurrenten is het tijd om vast te stellen welke inhoud je wilt produceren. Maak gebruik van jouw kennis van je doelgroep en doelstellingen om te bepalen welke soort inhoud jouw publiek zal aanspreken. Denk daarbij aan blog berichten, video’s, podcasts, e-books, enzovoort. Plan je inhoud en creëer een editorial kalender om ervoor te zorgen dat je consistent je content publiceert.

  1. Promoot jouw inhoud

 Het creëren van inhoud is slechts een deel van het succes. Jouw inhoud moet worden gepromoot om jouw doelen te kunnen bereiken. Gebruik social media, e-mailmarketing en andere kanalen om jouw inhoud te verspreiden. Beperk niet tot slechts promoten, gebruik deze kanalen om jouw volgers te betrekken en te praten over jouw merk.

  1. Analyseer en optimaliseer

 Laat de resultaten spreken. Analyseer jouw content statistieken om te bepalen welke inhoud het beste presteert. Gebruik deze informatie om jouw contentstrategie te optimaliseren en te verbeteren. Met deze informatie kun je jouw strategie aanpassen en verbeteren. Blijf leren en groeien als inhoud marketeer om jouw publiek te blijven boeien.

Tot slot 

Het opzetten van een contentstrategie kan overweldigend lijken, maar met deze 5 stappen ben je goed op weg. Het bepalen van je doelgroep en doelen, het onderzoeken van trends en concurrentie, het bepalen welke inhoud je gaat produceren, het promoten van jouw inhoud en het analyseren van statistieken om te optimaliseren zijn de sleutelstappen bij het ontwikkelen van jouw eigen inhoud strategie. Blijf leren en groeien en gebruik deze strategie om waardevolle inhoud te leveren aan jouw publiek.

Bron: https://www.baasenbaas.nl/