Wat is linkbuilden en waarom is het belangrijk? Om te beginnen met wat is linkbuilden: linkbuilding houdt in dat je probeert zoveel mogelijk links naar pagina’s op jouw website te krijgen vanaf andere websites. Inkomende links verbeteren je positie in Google. Hoe hoger de kwaliteit van een link, hoe meer effect het heeft op jouw positie in de zoekresultaten.

 

Relevantie van de backlink

Aan links van relevante websites hecht Google meer waarde. Heb je een website over internet marketing dan heeft een link van een website over zoekmachine optimalisatie meer waarde voor jouw positie dan een link van een website over een onderwerp wat niet aansluit op jouw content en jouw contentmarketing.

 

Probeer bij de linkbuilding zoveel mogelijk websites te benaderen die nauw samenhangen met het onderwerp of thema van jouw website.

 

Tekst van de backlink

De tekst van een link zegt iets over het onderwerp van de pagina. Deze tekst is dus erg belangrijk, zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachines. Wilde je goed gevonden worden op linkbuilden dan gebruikte je de linktekst “linkbuilden”.

 

Nu is het zo dat sinds de Google Penguïn update er door Google streng wordt gelet op je linkprofiel. Je linkprofiel dient zich natuurlijk op te bouwen. Te veel van dezelfde anchortexts is schadelijk voor je linkprofiel en daarmee dus ook voor je positie in Google.

 

Autoriteit van de website die linkt

Hoe hoger de autoriteit van de website die naar jou linkt, hoe meer waarde Google aan de link geeft. Vroeger was het zo dat de we pagerank gebruikten om de autoriteit van een website of webpagina te bepalen. Tegenwoordig wordt de pagerank niet meer bijgehouden door Google waardoor je dus beter kunt kijken naar de PA en DA.

 

Hoe bepaal je via de PA en DA de waarde van een backlink?

De PA en DA zijn statistieken van MOZ die vergelijkbaar zijn met de Google Pagerank. De PA vertelt hoeveel autoriteit een webpagina heeft opgebouwd en de DA geeft de autoriteit van de complete website weer. Als linkbuilder kijk je tijdens het linkbuilden vooral naar de PA. Deze Page Authority geeft namelijk de waarde aan die Google zal meegeven aan jouw backlink.

 

Google geeft elke webpagina op het internet een aantal punten. Elke link, of deze link nu intern is -dus verwijst naar een andere pagina op dezelfde website- of een externe link is, elke link krijgt punten. Stel dat een bepaalde pagina 10 punten heeft. Dan betekent dit dat als er 10 links op de website staan, elke link 1 punt krijgt.