Zo werkt het classificatiesysteem van merken

Wanneer je je merknaam registreren gaat, wordt je in een classificatiesysteem geplaatst. Hierbij wordt precies gekeken naar de diensten en producten die door jouw bedrijf worden aangeboden. Hierdoor wordt dus jouw merk beschermd voor de juiste diensten en producten. Classificeren is dus niet iets wat zomaar gedaan moet worden, maar is echt een apart vak. Vaak is de standaardclassificatie een stuk te breed, wat ervoor zorgt dat jouw merk gemakkelijker vernietigd kan worden. Dit is natuurlijk iets wat je wilt voorkomen. Het is namelijk niet zo dat je alleen de diensten en producten die je momenteel verkoopt of aanbiedt meeneemt in de classificatie, maar hierbij wordt ook gekeken naar dingen die je in de nabije toekomst wilt gaan aanbieden. 

Een extern bureau inschakelen voor het classificeren

Bij het merk registreren is het dus verstandig om een extern bureau in te huren die jou hier een handje bij kan helpen. Er wordt namelijk dan ook gelijk strategisch nagedacht over hoe je eventueel later internationaal kan gaan uitbreiden en over welke merken je precies kunt gaan inschrijven. Je vergroot dus je kans op succes zodra je een extern bureau inhuurt voor hun ondersteuning. Je zult je merk namelijk moeten registreren voor dienst- en/of warenklassen. Er zijn in Nederland 11 dienstenklassen en maar liefst 34 warenklassen. Je kunt hierbij denken aan een klasse waar alleen chemische producten onder vallen, maar ook aan een klasse waar kleding onder valt of juist een organisatie die werkzaam is bij evenementen. 

Wees duidelijk voor een goede classificatie

Het is dus verstandig om goed na te denken over waarvoor jij jouw merk gaat gebruiken. Je zult hiervoor erg specifiek moeten zijn, omdat de klassen die in het overzicht staan en beschikbaar zijn vaak erg generiek zijn. Het is dus belangrijk dat je voor een klasse gaat waar jouw product of dienst relevant voor is. Vat je kernactiviteiten duidelijk samen en kijk ook verder dan het heden en denk na over de toekomst. Vaak wordt ook hierbij hulp ingeschakeld van een extern merkenbureau, omdat deze professionals vaak precies weten waar ze jou het beste bij kunnen helpen.