Werken als recruiter op een wervingsbureau
Een wervingsbureau is een bureau die mensen helpt om aan een baan te komen. Dit kan een nieuwe baan zijn of de eerste baan voor iemand. De selectie van een wervingsbureau selecteert mensen uit voor een vacature van een bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld eerst door middel van een gesprek of CV. Hierbij ontstaat een duidelijker beeld, naar wat voor baan je opzoek bent en naar wat voor baan de selectie moet zoeken. Het is van belang om namelijk aan de eisen te voldoen, die in de vacature staat. Het gebruik van een wervingsbureau is wel tegen betaling. Dit kan een afgesproken bedrag zijn of een zoveel procent van je komende jaarloon.
Werken als recruiter
Bij een wervingsbureau kun je gaan werken bij de selectie of als recruiter. Beide termen worden vaak gebruikt, maar wat is het verschil? Eigenlijk is er helemaal geen verschil. Bij beide functies zoek je als externe partij naar een baan voor kandidaat. Dit kan zowel helemaal extern of binnen een bedrijf. Sommige bedrijven hebben zelf een wervingsbureau. In dit geval zoeken recruiters van dat bedrijf naar mensen, die willen werken in dat bedrijf in een bepaalde functie. In de eerste instantie selecteren zij mensen aan de van hun brieven of gesprekken, maar het kan ook zo zijn dat mensen zelf op de vacature solliciteren.
Soorten recruiters
De baan recruiters is over het algemeen in elk bedrijf of organisatie hetzelfde, wel kun je werkzaam zijn in verschillende vakgebieden. Zo kun je ook werken als recruiter in de food. Dit wil niet zeggen dat je met eten werkt, maar het betekent dat je werkt als arbeidsbemiddelaar. Food recruitment zorgt voor kort gezegd dat een vacature wordt opgevuld. De recruiter bemiddelt tussen de werkgever en de werkzoekende. Hij/zij bemiddelt over arbeidscontracten wat de werkgever aan kan bieden en waar de werkzoekende het aanbod wilt aanvaarden. Het heeft dus niks te maken, met bemiddelen bij een geschil, wat je misschien in de eerste instantie dacht.
Voordelen van een wervingsbureau
Een wervingsbureau heeft aantal voordelen. Vooral voor bedrijven die een interne wervingsbureau hebben, heeft dit grote voordelen. Zo kunnen de bedrijven door met hun werk, zonder bezig te hoeven zijn met het werven van mensen voor het opvullen van de vacature. Andere voordelen zijn: flexibiliteit er is genoeg ruimte bij het invullen van vacatures, het is laagdrempelig hierdoor kom je snel in contact met kandidaten, kandidaten kunnen vaak al direct in dienst. Een eigen wervingsselectie kost best wat geld, dus het is vaak alleen nodig als het een groot bedrijf is. Anders kun je een externe selecties inhuren als er veel vacatures gevuld moeten worden.
Nadelen van een wervingsbureau
Er zijn ook zeker nadelen van een wervingsbureau. Om mee te beginnen zijn, de vacatures die online worden gezet vaak niet voor een lange termijn relatie. Vaak zijn het maar tijdelijke banen. Dit kan mensen tegenhouden, omdat zij vaker zoeken naar een vaste baan op lange termijn, dit zorgt namelijk voor zekerheid. Daarnaast komen de wensen van kandidaten niet direct overeen, met wat recruiters vaak zoeken, hier hebben recruiters ook vaak geen grip op, omdat hun een opdracht is opgelegd. De laatste nadeel is dat alle recruiters over het algemeen dezelfde mensen vragen voor hun vacature.