De belangrijkste veranderingen als gevolg van de toekomstige tendensen op het gebied van transport & logistiek zullen tot uiting komen in de transformatie van de capaciteiten in de toeleveringsketens, die zich moeten aanpassen van een industriële maatschappij naar een nieuw paradigma dat wordt beheerst door technologie en informatie.

 

Deze nieuwe tendensen zullen een radicale verandering teweegbrengen in de traditionele praktijk van de logistieke processen en onder de leden van de toeleveringsketen, zodat elk van de actoren betrokken raakt bij de noodzaak om oplossingen te vinden die efficiënt en effectief zijn en verband houden met het product of de dienst die aan de eindgebruikers wordt aangeboden.

 

Nieuwe trends: wat logistiek managers moeten weten

 

Traditionele toeleveringsketens creëren vaak waarde door lage prijzen en een grote verscheidenheid aan producten. Tegenwoordig zijn transport & logistiek managers echter begonnen met het indelen van consumenten die meer controle eisen in het aankoopproces.

 

Dit is een gevolg van de veranderende smaak van nieuwe klanten. Vandaag de dag hebben zij de mogelijkheid om beslissingen te nemen via de meest uiteenlopende middelen voor de verwerving van goederen en diensten, die aan al hun verwachtingen moeten voldoen en deze moeten dekken.

 

De rol van technologie in transport & logistiek

 

Het hoofddoel van logistiek in geïntegreerde bevoorradingsketens zal altijd zijn de waarde voor de eindgebruiker te verhogen.

 

Ondernemingen moeten begrijpen dat de eindconsument steeds meer de concurrentie waarde zal bepalen van de goederen die hij koopt, en dat alles in een technologisch gecontroleerde en volatiele omgeving, zodat de waarde die hij in een product ziet, moet overeenstemmen met alle bijbehorende diensten en verwachtingen.

 

Het waardevoorstel voor de eindgebruiker moet gericht zijn op de diversiteit van de opties. Ondernemingen die de eindklant centraal stellen, zullen de verkoop van hun producten opvoeren met diensten die specifieke oplossingen genereren.

 

Kwaliteitsbeheer van goederen en diensten

 

Terwijl de traditionele klantenservice zich concentreert op het voldoen aan interne operationele normen, concentreert een echt relatiegedreven toeleveringsketen zich op het tot stand brengen van klantsucces.

 

De effectieve afstemming van de supply chain-processen voor en na de verkoop zal bedrijven extra waarde opleveren die hen tot de enige winnaars in de sector zal maken, op voorwaarde dat de logistieke strategie niet uitsluitend gebaseerd is op het product dat het merk aanbiedt, maar op het gehele verkoopproces.

 

Logistieke activiteiten uitbesteden

 

Het opsporen van de onderscheidende kwaliteiten van elke onderneming en het concentreren van de inspanningen op het benadrukken en verbeteren daarvan, is de methode die sommige ondernemingen vandaag toepassen.

 

Deze diensten beogen een gedifferentieerde uitstraling binnen toeleveringsketens op verschillende gebieden, zoals opslag, vervoer, verpakking en productbehandeling.

 

De sectoren massaconsumptie en detailhandel zijn het verst gevorderd met het gebruik van deze werkingswijze, zodat ook veel traditionele bedrijven de methode zoeken om zich aan te passen aan de behoeften van hun klanten.