SEO uitbesteden of zelf doen: wat is verstandig?
Als online ondernemer kun je eigenlijk niet meer onder het doen van SEO uit. En zelfs als je enkel offline diensten (of producten) aanbiedt moet je tegenwoordig een goed vindbare website hebben, zodat klanten weten wat je te bieden hebt en waar je gevestigd zit. Online marketing is dan ook ontzettend belangrijk, en SEO is daar een belangrijk onderdeel van. Het is echter een tijdrovende klus, die de meeste ondernemers uitstellen omdat ze niet weten hoe het moet. SEO uitbesteden kost geld, terwijl de effecten ervan meestal pas op lange termijn zichtbaar zijn. Toch is het aan te raden te overwegen een SEO expert in te schakelen, en wel om de volgende redenen.
Een gedegen zoekwoordenonderzoek
Goede content op jouw website is de belangrijkste manier om hoger in zoekmachines te ranken. Maar content schrijven is niet alleen moeilijk, je moet ook nog eens precies weten welke zoekwoorden je erin verwerkt. Je kunt wel doodleuk letterlijk opschrijven wat jij te bieden hebt, maar hoe weet je dat mensen daadwerkelijk op deze termen zoeken? Als je je SEO uitbesteedt aan een online marketeer dan zal deze allereerst een gedegen zoekwoordenonderzoek doen. Je moet namelijk weten hoeveel concurrenten deze termen reeds gebruiken, en natuurlijk hoe vaak mensen daadwerkelijk op deze zoekwoorden zoeken. Een zoekterm kan perfect passen bij je business, maar als het zoekvolume erg laag is zul je amper tot geen bezoekers trekken.
Professionele linkbuilding
Een tweede reden om te kiezen voor SEO uitbesteden is dat je dan sneller een sterk linkprofiel opbouwt. Dit is namelijk lastig om op eigen houtje voor elkaar te krijgen. Natuurlijk kun je blogs en andere websites benaderen en vragen of ze een link naar jouw website willen plaatsen. Je kunt ze in ruil daarvoor een gratis product aanbieden, of bijvoorbeeld een gastblog schrijven. Dit is echter een zeer tijdrovende klus, en het levert je slechts één backlink op per keer. Als je je SEO uitbesteedt kun je er echter ook voor kiezen om daar linkbuilding aan toe te voegen. Het online marketing bureau zorgt er dan voor dat je kwalitatief goede backlinks naar jouw website krijgt, waardoor je hoger zult ranken in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.
Het belang van een doelgroepanalyse
Veel ondernemers denken te weten hoe hun doelgroep er uitziet, maar hebben in werkelijkheid geen idee, het is een gok. Als je je SEO gaat uitbesteden is een van de eerste dingen die de online marketeer zal doen een doelgroepanalyse uitvoeren. Deze is veel gedetailleerder dan wanneer je hem zelf zou opstellen, en houdt rekening met veel meer aspecten. Aan de hand van deze analyse wordt het stukken makkelijker om je doelgroep te bereiken. Een online marketeer heeft bovendien verstand van het surfgedrag van de verschillende doelgroepen, waardoor je nóg sneller resultaten haalt.
Kortom, SEO uitbesteden of zelf doen? Ondanks dat het geld kost om al deze zaken uit te besteden is het beter om toch de investering te maken. Je ziet sneller resultaten, en je strategie is vele malen effectiever.