Organisch hoog in Google: Wat is SEO en hoe werkt het?

Tegenwoordig hoor je steeds vaker het begrip SEO langskomen. Dit begrip heeft te maken met onder andere zoekmachines zoals Google. Kort gezegd gaat het om zoekmachine optimalisatie. Door je SEO op een goede manier in te stellen, kan je ervoor zorgen dat meer mensen op je website terecht komen. Wil je graag weten hoe SEO in elkaar zit en hoe het precies werkt? Lees dan snel verder voor meer informatie.

SEO

De afkorting SEO betekent Search Engine Optimization. De vertaling hiervan is zoekmachine optimalisatie. De allerbekendste zoekmachine is Google waar je allerlei dingen kan opzoeken. Met SEO wil je ervoor zorgen dat jouw website een hoge positie krijgt bij een zoekmachine. Hier zijn verschillende technieken voor, waaronder linkbuilding. De bedoeling van SEO is om mensen naar jouw website te halen zonder advertenties te plaatsen waar je geld voor moet betalen. Kort gezegd is het doel van SEO is dus onder andere om meer aandacht te krijgen voor jouw website.

Goede content

Om ervoor te zorgen dat de zoekmachine optimalisatie werkt, is het belangrijk om goede content eraan te koppelen. Je kan dit doen door bijvoorbeeld content te schrijven voor mensen die op je website komen. Zorg ervoor dat je goede woorden gebruikt om het relevant te maken voor de lezers. Let op spellingsfouten. Spellingsfouten maken het namelijk niet aantrekkelijk voor de lezers om het hele artikel bijvoorbeeld te lezen. De content moet daarnaast op een website komen die goed werkt en vooral op een mobiele telefoon. Zoekmachines zoals Google kijken hier namelijk naar. Hoe minder goed de website in elkaar zit, hoe minder kans je hebt dat Google jouw website laat zien.

Linkbuilding

De bekendste techniek voor zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Bij linkbuilding zorg je ervoor dat er veel links op andere websites naar jouw website wijzen. Doordat er meerdere linkjes naar jouw website wijzen, krijgt je website een hogere positie bij een zoekmachine als Google. Hierdoor komt je website sneller naar boven wanneer mensen zoeken naar bijvoorbeeld een product dat je aanbiedt. Je kan een analyse uitvoeren waardoor de beste linkbuilding strategie voor jou wordt bepaald. Zo worden bijvoorbeeld de keywords betrokken bij de analyse. Het is belangrijk dat je linkbuilding op een goede manier inzet. Het is de bedoeling dat je een natuurlijk linkprofiel hebt.

De juiste keywords

Het belang van de juiste keywords is cruciaal. Zonder goede keywords kan het voorkomen dat de zoekmachine optimalisatie niet gaat slagen op de juiste manier. Een tip hiervoor is om de keywords kort en krachtig te houden. Probeer je te verplaatsen in de klanten en probeer daarbij te bedenken waar zij op zouden zoeken. Op die manier kan je goede keywords gebruiken die verwijzen naar jouw website waardoor er hopelijk meer mensen naar jouw website gaan. De keywords moeten wel relevant zijn voor jouw website. Je kan natuurlijk niet als keyword ‘schoenenwinkel’ gebruiken terwijl jouw website gaat over mobiele telefoons. Dit heeft uiteindelijk waarschijnlijk niets met elkaar te maken, waardoor de zoekmachine optimalisatie niet gaat slagen.