Als startend bedrijf is het belangrijk dat alle relevante partijen snel van je bestaan afweten. Maar dat is niet voldoende. Want zelfs al weten ze wie je bent, dan nog heb je er niet automatisch klanten bij. Heb je niet het juiste imago, dan zal je nooit de juiste klanten weten te bereiken.

 

Waarom je imago zo belangrijk is 

 

Het imago dat je als bedrijf hebt is ontzettend belangrijk als je kijkt naar de kans van slagen van je onderneming. Een ‘fout’ imago is niet alleen lastig te herstellen, het kan er zelfs voor zorgen dat je bedrijf nooit echt van de grond zal komen.

 

Nu is ‘fout’ op verschillende manieren op te vatten. Bij een persoon met een fout imago denk je al snel aan een onbetrouwbaar type, iemand met wie je liever geen zakendoet. Vaak ontstaat zo’n imago ook niet vanzelf. Regelmatig is het gebaseerd op dingen die iemand gedaan heeft, schimmige praktijken of een wat al te enthousiaste manier van met geld strooien. Dat zet mensen al snel aan het denken, en geeft hen het gevoel dat je ‘niet helemaal fris’ bent.

 

Als bedrijf moet je een dergelijk fout imago natuurlijk proberen te voorkomen. Juist voor een bedrijf is het ontzettend belangrijk om als betrouwbare partij te worden gezien, anders zullen mensen niet snel zaken met je willen doen. Maar ‘fout’ kan ook iets heel anders zijn, voor een bedrijf. Als je bijvoorbeeld van plan bent om jezelf als jong, energiek en snel bedrijf te presenteren, maar op een of andere manier komt dat niet over, heb je ook al een imagoprobleem. Wil je bijvoorbeeld met je kledingzaak een jong publiek trekken, en koop je daar ook op in, maar wil het qua imago maar niet lukken, dan is de kans groot dat er mensen die helemaal niet in je doelgroep vallen de winkel binnen komen lopen. De kans dat die er vervolgens iets naar hun smaak vinden, is vrij minimaal.

 

Hoe bouw je dat imago op?

 

Je kan als bedrijf niet bepalen hoe mensen over je denken, je kunt hen hooguit in de juiste richting duwen. Dat doe je door op een zo natuurlijk mogelijke manier uit te dragen wat je precies doet. Lastig! Niet voor niets schakelen bedrijven vaak een designbureau in om hen hiermee te helpen.


Een ontwerp bureau kan namelijk helpen om de juiste huisstijl te ontwikkelen, onmisbaar als je imago je lief is, en deze ook op correcte wijze overal door te voeren. Op de website, binnen en buiten het bedrijfspand; overal waar je bedrijf zichtbaar is. Een goed imago is hiermee niet gegarandeerd, je zal uiteindelijk ook gewoon goed je werk moeten doen, maar wel een heel stuk dichterbij gekomen.