5 tips om een goede bedrijfsnaam te vinden
Je hebt een geweldig bedrijfsidee, nu heb je alleen nog een goede bedrijfsnaam nodig. De naamgeving van je bedrijf kan lastiger zijn dan het lijkt. Je wilt iets dat uniek is. Je wilt iets dat weergeeft wat je bedrijf doet, maar toch gemakkelijk te onthouden en te spellen is. En je wilt zeker niet iets gebruiken dat al eerder is gebruikt. Dus waar begin je? Hier zijn 5 tips voor het vinden van een goede bedrijfsnaam:
1. Houd het kort en krachtig
Hoe korter hoe beter, vooral als het gaat om online bedrijven. Lange namen zijn moeilijk te onthouden, moeilijk te spellen, en ze nemen kostbare ruimte in op je website en sociale media pagina’s. Kortheid is de sleutel bij het kiezen van een naam voor je bedrijf.
2. Zorg ervoor dat hij gemakkelijk te spellen en uit te spreken is
Dit lijkt misschien een no-brainer, maar het zal je verbazen hoeveel bedrijven op dit punt struikelen. Als je klanten je bedrijfsnaam niet kunnen spellen of uitspreken, zullen ze geen moeite doen om je online of persoonlijk te vinden. Houd het simpel, zodat mensen je gemakkelijk kunnen vinden.
3. Vermijd het gebruik van initialen
Hoewel afkortingen nuttig kunnen zijn om je bedrijfsnaam beknopter te maken, weersta de drang om initialen te gebruiken als je hele bedrijfsnaam. In eerste instantie lijkt het misschien een goed idee, maar initialen zijn voor mensen vaak moeilijk te onthouden en correct te spellen (zie tip #2). Bovendien, als je ooit besluit om je product- of dienstenaanbod uit te breiden, heeft een initialennaam niet veel zin meer.
4. Doe een grondig merkenonderzoek voordat je een naam kiest
Als je eenmaal een paar kanshebbers hebt gevonden die je leuk vindt, is het belangrijk om te controleren of ze beschikbaar zijn voordat je verder gaat. Een ervaren merkengemachtigde kan je bij dit proces helpen en je adviseren of een bepaalde naam al dan niet beschikbaar is voor gebruik.
5. Vraag feedback van vrienden en familie – en sta open om van gedachten te veranderen.
Als je je opties hebt beperkt, is het tijd om feedback te vragen aan de mensen wier mening het belangrijkst is – je vrienden en familieleden! Vraag hen wat ze vinden van elk van de namen op je lijst en kijk of iemand bezwaren heeft of suggesties voor verbeteringen. Sta open voor hun feedback en wees niet bang om van gedachten te veranderen als iemand een goed punt heeft – het is tenslotte jouw bedrijf en je wilt dat ze zo betrokken mogelijk zijn!
Conclusie
Het kiezen van een goede en nieuwe bedrijfsnaam is belangrijk – het is een van de eerste dingen die potentiële klanten zien als ze online of persoonlijk informatie over je bedrijf zoeken. Volg deze tips en je bent goed op weg om de perfecte naam voor je nieuwe onderneming te vinden!